Infrastrukturabgabe, Maut of Tol

In Duitsland is men in staat heel veel informatie in een enkel woord te verpakken. Zo ook met tol: “Infrastukturabgabe”. Het is een “Abgabe” met het doel de “Infrastuktur” te verbeteren. De Bundesrat is vrijdag 1 mei 2015 akkoord gegaan met deze heffing. Het is een belasting. Duitsland maakt deel uit van de EU. Ik schreef op 8 mei 2015 ” zodat niet uit te sluiten is dat de EU hier uiteindelijk een afwijkende mening over heeft.” De EU is inmiddels een procedure gestart tegen Duitsland. Duitsland zou zich niet aan het EU verdrag houden.

De heffing zou al op 1 januari 2016 ingaan maar is nu uitgesteld. De heffing is verschuldigd bij gebruik van Autobahnen, maar ook bij gebruik van de Bundesstraßen (de B.. straten). Tom Tom heeft bij het plannen van de route de optie om tolwegen te vermijden. Dat worden hele spannende routes.
De Duitsers krijgen de heffing uiteindelijk weer terug via  hun wegenbelasting.
Wat gaat het kosten? Uiteraard is dat ingewikkeld gemaakt. Het ligt aan de Euroklasse en de inhoud (cc). Het gaat per 100 cc in stappen omhoog.  Een indruk:

Euro-Klasse Kosten
Jaarvignet
Kosten voor 10-Dagen Kosten 2-Maanden
van tot
3 of slechter 39 5 € 16 €
4 of 5 40 69 10 € 22 €
6 70 130 15 € 30 €

Het wordt geen zichtbaar vignet zoals in Oostenrijk of Zwitserland. Het wordt een electronisch vignet, waarbij bij controle het kenteken wordt vergeken met de in een database opgenomen kentekens van betalers.

Voor meer inhoudelijke details: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/prognose-infrastrukturabgabe.html

Voor de mening van de Duitse minister http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/RedenUndInterviews/2015/VerkehrUndMobilitaet/dobrindt-interview-bild_pkw-maut_18-06-15.html?nn=162978